Kulturális fenntarthatóság az oktatásban

2022.12.21.
Kulturális fenntarthatóság az oktatásban
2022. november 1-jén vette kezdetét az új európai kutatási projekt, melyben partnerként az ELTE BTK Germanisztikai Intézetének oktatói és kutatói is részt vesznek.

Schulische Schlüsselkompetenzen für Zukunftsgestaltung im Anthropozän / CultureNature Literacy (CNL): Curricular key competences for shaping the future in the Anthropocene című projekt az Európai Unió Erasmus+ program keretében valósul meg három éven keresztül. A projektben partnerként részt vesznek a Germanisztikai Intézet oktatói és kutatói is: a szakdidaktika tudományterület képviselői Prof. Dr. Feld-Knapp Ilona egyetemi tanár és Dr. Perge Gabriella egyetemi adjunktus, az irodalom-és kultúratudomány területének képviselője Dr. habil. Varga Péter egyetemi docens.

A CNL-projekt elsődleges célja az antropocén-kompetencia meghatározása és definiálása, mely képessé tesz a klímaváltozás okozta bizonytalanságok tényeken alapuló megoldására és kezelésére. A projekt célul tűzi ki továbbá, hogy tanároknak, iskolavezetőknek, egyetemi hallgatóknak, tanároknak és kutatóknak a tanárképzésben és tanártovábbképzésben tananyagokat bocsásson rendelkezésre, az antropocén-kompetencia és a kulturális fenntarthatóság fejlesztése érdekében.

A CNL-projekt középpontjában a CultureNatureLiteracy mint inkluzív képzési koncepció áll,

mely fejleszti a kreativitást és az empátiát, valamint hozzájárul az értékteremtéshez és a felelősségérzet kialakításához. 

A CNL-projektpartnerek egy vezérfonalat és jógyakorlatokat dolgoznak ki közösen a köz-és a felsőoktatás számára. Egy digitális CNL-felületen az oktatásban hasznosítható tananyagok lesznek elérhetők és egy olyan eszköztár, melynek segítségével differenciált, téma- és célcsoportspecifikus tananyagok hozhatók létre és azok adaptálhatók különböző céloknak és célcsoportoknak megfelelően. Ezen túl egy integrált MOOC teszi majd lehetővé az érzékenyítést az inklúzió és a diverzitás irányába. Annak érdekében, hogy az iskolai fejlődésben helyet kapjon a kulturális fenntarthatóság, iskolavezetők számára egy CNL-memorandum készül.

A projekt a Kickoff-Meeting-gel vette kezdetét, melyre 2022. november 14-én és 15-én került sor a mallnitzi Hohe Tauern Nemzeti Park látogatóközpontjában, ahol a hivatalos megnyitó után a projektpartnerek hibrid formában kezdték meg a tanácskozást és az eszmecserét a projekt különböző területeinek kidolgozásával és elméleti megalapozásával kapcsolatosan.

A projekt weboldala