Piacorientált üzleti kurzusok a könyvtárosképzésben
A könyvtárak mélyreható változásokon mennek keresztül, melyek a fejlett technológia elterjedésének, a felhasználói információkereső magatartás átalakulásának és az információforrások sokféleségének egyaránt köszönhetők. A könyvtárak és a könyvtárosok már nem élvezik azt a monopóliumot, amelyet korábban kizárólagos információszolgáltatóként birtokolhattak. A változásokkal a könyvtáraknak nem csak az információforrások őrzőinek, hanem az információk naprakész közvetítőinek is kell lenniük. Új szerepük megköveteli, hogy a könyvtárosok olyan széles körű készségekkel és ismeretekkel rendelkezzenek, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy a versenykörnyezetben is bizonyíthassák társadalmi hasznosságukat.
A tanulmány célja, hogy – igazodva a gazdaságfejlesztésre és a fenntarthatóság fokozására irányuló hazai stratégiákhoz – hatékony módszereket vonultasson fel a magyarországi felsőfokú könyvtárosképző intézmények számára az üzleti (business) témájú kurzusok oktatási programjaikba történő beépítéséhez, illetve a meglévők továbbfejlesztéséhez.
A közlemény rámutat az Amerikai Könyvtárosegyesület által akkreditált könyvtár- és információtudományi (Library and Information Science, LIS) képzésekben az üzleti vonatkozású kurzusok megjelenésére, elemzi azok bevezetésének sajátosságait, valamint összefüggéseket tár fel az ALA-akkreditált 64 különböző egyetemi oktatási program között. Az amerikai képzéseket modellként használva a tanulmány arra is törekszik, hogy meghatározza a magyarországi könyvtár- és információtudományi képzési programok modernizálásának irányait, lehetőségeit. A koncepció nem újkeletű, hiszen a témakör már az 1990-es években megjelent a hazai könyvtári szektorban (Vállalkozói Információs Projekt), azonban kevés kivétellel (pl. ELTE BTK Könyvtár- és Információtudományi Intézet) kikerült a képzőhelyek oktatási és kutatási tevékenységének fókuszából.
Az eredményekből kiderül, hogy a legtöbb ALA akkreditációval bíró oktatási program többféle üzleti kurzust épített be hálóterveibe, a többségnél választható tantárgyként, igen változatos címekkel. A kötelező vagy fakultatív üzleti kurzusok megjelenése egyértelműen előnyös, mivel a legtöbb felsőoktatási intézmény világszerte a vállalkozói egyetemek koncepciója felé halad. Körültekintő tervezés és megvalósítás, állandó visszacsatolás és minőségbiztosítás alkalmazása szükséges annak érdekében, hogy a kurzusok maradéktalanul piacorientáltak legyenek, megfeleljenek a leendő munkaadók aktuális elvárásainak.
A vizsgálat folytatására a szerzők a következő kutatási irányokat jelölték meg:
- a könyvtárosok digitális pénzügyi műveltséggel kapcsolatos tapasztalatainak és készségeinek feltárása;
- a digitális tranzakciók során alkalmazott biztonsági módszerek felismerésének fokozása;
- a könyvtárosok együttműködési és forrásbevonási képességének felmérése;
- a könyvtárosok egész életen át tartó tanulásának eszközei;
- átfogó kutatás a magyarországi könyvtárosok által használt preferált módszerekről és alkalmazásokról;
- a hiteles források megkülönböztetésének módszerei.
Asmaa Bouaamri – Fredrick Otike – Ágnes Hajdu Barát – Péter Kiszl (2023). Incorporating business courses into LIS programs in Hungary: An examination of ALA-accredited programs. Heliyon, 9(5) e15676.
A tanulmány az alábbi oldalon érhető el.