Piacorientált üzleti kurzusok a könyvtárosképzésben

2024.05.30.
Piacorientált üzleti kurzusok a könyvtárosképzésben
A Heliyon nemzetközi tudományos folyóirat (Elsevier) 2023. évi 9. számában megjelent Q1-es SJR-besorolású, Kari Publikációs Díjjal elismert  közleményükben az ELTE BTK Könyvtár- és Információtudományi Intézetének kutatói, Asmaa Bouaamri és Fredrick Otike doktoranduszok, valamint témavezetőik, Barátné Hajdu Ágnes és Kiszl Péter egyetemi tanár az Amerikai Könyvtárosegyesület (American Library Association, ALA) által akkreditált könyvtár- és információtudományi képzésekben azonosították és elemezték az üzleti és vállalkozói tematikájú kurzusokat a jó gyakorlatok hazai tantervekben történő adaptálása céljából.

A könyvtárak mélyreható változásokon mennek keresztül, melyek a fejlett technológia elterjedésének, a felhasználói információkereső magatartás átalakulásának és az információforrások sokféleségének egyaránt köszönhetők. A könyvtárak és a könyvtárosok már nem élvezik azt a monopóliumot, amelyet korábban kizárólagos információszolgáltatóként birtokolhattak. A változásokkal a könyvtáraknak nem csak az információforrások őrzőinek, hanem az információk naprakész közvetítőinek is kell lenniük. Új szerepük megköveteli, hogy a könyvtárosok olyan széles körű készségekkel és ismeretekkel rendelkezzenek, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy a versenykörnyezetben is bizonyíthassák társadalmi hasznosságukat.

A tanulmány célja, hogy – igazodva a gazdaságfejlesztésre és a fenntarthatóság fokozására irányuló hazai stratégiákhoz – hatékony módszereket vonultasson fel a magyarországi felsőfokú könyvtárosképző intézmények számára az üzleti (business) témájú kurzusok oktatási programjaikba történő beépítéséhez, illetve a meglévők továbbfejlesztéséhez.

A közlemény rámutat az Amerikai Könyvtárosegyesület által akkreditált könyvtár- és információtudományi (Library and Information Science, LIS) képzésekben az üzleti vonatkozású kurzusok megjelenésére, elemzi azok bevezetésének sajátosságait, valamint összefüggéseket tár fel az ALA-akkreditált 64 különböző egyetemi oktatási program között. Az amerikai képzéseket modellként használva a tanulmány arra is törekszik, hogy meghatározza a magyarországi könyvtár- és információtudományi képzési programok modernizálásának irányait, lehetőségeit. A koncepció nem újkeletű, hiszen a témakör már az 1990-es években megjelent a hazai könyvtári szektorban (Vállalkozói Információs Projekt), azonban kevés kivétellel (pl. ELTE BTK Könyvtár- és Információtudományi Intézet) kikerült a képzőhelyek oktatási és kutatási tevékenységének fókuszából.

Az eredményekből kiderül, hogy a legtöbb ALA akkreditációval bíró oktatási program többféle üzleti kurzust épített be hálóterveibe, a többségnél választható tantárgyként, igen változatos címekkel. A kötelező vagy fakultatív üzleti kurzusok megjelenése egyértelműen előnyös, mivel a legtöbb felsőoktatási intézmény világszerte a vállalkozói egyetemek koncepciója felé halad. Körültekintő tervezés és megvalósítás, állandó visszacsatolás és minőségbiztosítás alkalmazása szükséges annak érdekében, hogy a kurzusok maradéktalanul piacorientáltak legyenek, megfeleljenek a leendő munkaadók aktuális elvárásainak.

A vizsgálat folytatására a szerzők a következő kutatási irányokat jelölték meg:

  1. a könyvtárosok digitális pénzügyi műveltséggel kapcsolatos tapasztalatainak és készségeinek feltárása;
  2. a digitális tranzakciók során alkalmazott biztonsági módszerek felismerésének fokozása;
  3. a könyvtárosok együttműködési és forrásbevonási képességének felmérése;
  4. a könyvtárosok egész életen át tartó tanulásának eszközei;
  5. átfogó kutatás a magyarországi könyvtárosok által használt preferált módszerekről és alkalmazásokról;
  6. a hiteles források megkülönböztetésének módszerei.

Asmaa Bouaamri – Fredrick Otike – Ágnes Hajdu Barát – Péter Kiszl (2023). Incorporating business courses into LIS programs in Hungary: An examination of ALA-accredited programs. Heliyon, 9(5) e15676.

A tanulmány az alábbi oldalon érhető el.